تارنمای تخصصی مداحان شیراز نوای ذاکرین و مداحان سومین حرم اهلبیت (ع)

اِحـــرام مُحَـــرّم



چند روزی است که عاشقان سرور و سالار شهیدان در تکاپوی برگزاری مراسم عزاداری محرم هستند و پرچم‌های برافراشته شده در شهر و مساجد و حسینیه‌ها گویای اوج محبت مردم با بصیرت به امام حسین(ع) و یارانش است.
برخی یکسال به انتظار می‌مانند تا محرم بیاید و حسینی شوند و اکنون برای حضور در ماه محرم روح و جسم خود را آماده کرده‌اند تا از دریای معرفت و پیام عاشورا جرعه‌ای بنوشند و سیراب شوند.

عاشورای حسینی بالاترین مصیبت خاندان پیامبر و پیروان ایشان است که وجود محبان را در دریای غم فرو می‌برد و جز اشک چاره‌ای نمی‌ماند.

عزاداری و گریه و ذکر مقتل حضرت سیدالشهداء از مهمترین عباداتی است که دوستان و شیعیان آن حضرت هر ساله به پیروی از ائمه معصومین(ع) با آدابی مخصوص مشغول آن می‌شوند.

لذا در این عزاداری بسیار باید مراقب بود که پیام عاشورا آنگونه که هست منتقل شود و خدای ناکرده تحریفاتی به این پیام وارد نشود.

عاشورا فرصتی برای بصیرت افزایی است برای آنکه حق و ناحق از هم جدا شوند.

در این ماه شیعه لباس عزا بر تن می‌کند، امام باقر(ع) می‌فرمایند هنگامیکه امام حسین(ع) کشته شد، لباس تیره مایل به مشکی یا مشکی در تن شریف آن حضرت بود. فرشته‌ای در آسمان‌ها و زمین ندا کرد: ای بندگان خدا، لباس‌های خون بپوشید و ناراحتی و ناله‌های خود را آشکار کنید.

لباس مشکی بر اساس پیروی از ائمه جامعه عزای عاشورا است و ارادتمندان با آن احرام محرم می‌بندند و در مراسم مختلف شرکت می‌کنند آنچنان که حضرت امام جعفر صادق(ع) فرمودند؛ آه کشیدن کسی که برای مظلومیت ما غمگین باشد تسبیح است و اندوه وی برای ما عبادت است.

لذا شایسته است در مراسم عزای محرم آنگونه که مناسب است شرکت کنند، متأسفانه در مراسم معنوی محرم تحریفاتی نیز وارد شده است که برگزارکنندگان باید نسبت به آنها حساس باشند یکی از این تحریفات که تا چند سال پیش هم رواج داشت قمه زنی بود که با هدایت علما خوشبختانه در ایران از مراسم عزای محرم برچیده شد.

مداحان در بیان واقعه عاشورا از ابیات و نوحه‌هایی استفاده نمایند که دارای سند معتبر باشند.

برای عزای سیدالشهداء مراسمی مناسب است که در آن سخنرانان در زمانی نه چندان طولانی به بصیرت افزایی در رابطه با قیام عاشورا بپردازند و بیشتر به تشریح این حرکت بزرگ حسینی پرداخته شود.

شایسته است مستمعین و ارادتمندان به خاندان اهلبیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) شرایط ویژه ای را برای خود مهیا سازند تا محرم امسال ضمن عرض ارادت به ساحت اهلبیت برای خود معرفت افزایی نمایند.

باوضو وارد شدن در جلسات

تمرکز و توجه به سخنرانی ها

توجه و تمرکز به معانی و اشعار و مرثیه سرایی ها

درک روضه ها و مصیبت ها

سکوت قبل از جلسه

همه این ها در حال توجه ما بسیار موثر می باشد.

برگزاری باشکوه ایام محرم در کشور ما نعمتی بزرگ است که همواره شاکر آن هستیم و همه با هم می‌گوییم که:

 یا رب از دلهای ما درد محبت را مگیر
این توسل، این تضرع، این ارادت را مگیر
هستی ما بستگی دارد به عشق اهل بیت
 هر چه می‌خواهی بگیر اما ولایت را مگیر


(به قلم مدیرسایت)

نظرات (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

آخرین نظرات

درباره سايت

جهت ارتباط با ما:
09178779307
09385980090

بسمه تعالی
از کلیه هیئات مذهبی شیراز جهت همکاری دعوت بعمل می آید.
جهت ارتباط با ما و ارسال پیامک به ما عدد های زیر را به شماره سامانه سایت مداحان شیراز ارسال نمایید...
30005633563315
مستمع ها شماره 1 ارسال نمایند.
مسئولین هیئت ها شماره 2 ارسال نمایند.
مادحین کلمه ی یا لثارات الحسین را ارسال نمایند.
www.madahanshiraz@vatanmail.ir

پیام های کوتاه

بایگانی

موضوعات

نويسندگان