تارنمای تخصصی مداحان شیراز نوای ذاکرین و مداحان سومین حرم اهلبیت (ع)

اهمیت اقامه روضه خانگی

اهمیت اقامه مجلس عزای سیدالشهدا (ع) در خانه ها

امام صادق علیه السلام فرمودند: ای علقمه! برای امام حسین علیه السلام ندبه کنید و برایش گریه کنید و هر کدام از شما اهل خانه اش را بر گریه بر حسین علیه السلام امر کند

امام باقر علیه السلام در حدیث" زیارت امام حسن علیه السلام در روز عاشورا از راه دور و نزدیک" می فرماید:

... سپس ندبه کند برای امام حسین علیه السلام و بر او بگرید و کسانی از اهل خانه اش را که نسبت به آنها تقیه نمی کند، امر کند به گریه کردن بر او؛ و در خانه اش با اظهار بی تابی بر او مصیبت و عزا بر پا کند و همدیگر را برای امام حسین علیه السلام تسلیت بگویند؛ و اگر چنانچه این کارها را انجام دهند، من نزد خدا برایشان همه آن فضیلت ها را ضمانت می کنم. یعنی ثواب هزار حج و هزار عمره و هزار غزوه (جنگ همراه پیامبر) را . گفتم: شما اینها را برایشان ضامن هستید و بر عهده می گیرید؟ فرمود: من ضامن و عهده دارم برای کسی که این کار را انجام دهد. گفتم: چگونه همدیگر را تسلیت بگوییم؟ گفت: می گویی، خداوندا اجر ما را به خاطر مصیبت و عزای امام حسین علیه السلام بزرگ بدارد و ما و شما را به همراه ولیش امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف از آل محمد، از خون خواهان او قرار دهد ...

امام صادق علیه السلام فرمودند: ای علقمه! برای امام حسین علیه السلام ندبه کنید و برایش گریه کنید و هر کدام از شما اهل خانه اش را بر گریه بر حسین علیه السلام امر کند و باید هر کدام از شما در خانه اش با اظهار بی تابی و گریه بر امام حسین علیه السلام اقامه مصیبت کند. و گریه کنان به دیدار یکدیگر به خانه های همدیگر بروید.

فضل می گوید: در اول محرم امام صادق علیه السلام به من فرمود: دیشب کجا بودی؟ عرض کردم: دیشب بین ما کسی بود که می گفت: هلال ماه محرم را دیده ام. لذا یکی از دوستان و محبین شما به مناسبت اول محرم مجلسی منعقد نموده بود؛ و ما برای گریه و ناله و عزاداری بر جد بزرگوارتان حضرت سید الشهدا علیه السلام و اهل بیت آن حضرت- به خاطر مصائبی که بر آن برگواران در اینماه وارد شده- در مجلس او شرکت کردیم و بر مصائب شما اهل بیت گریستیم.

امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند دلت را روشن کند و به تو شرح صدر مرحمت فرماید، و تو را بر این عمل خوب و موالات تو با اهل بیت پیامبرت صلی اله علیه و آله پاداش دهد. ای فضل! هنگامی که از مجلس عزا بیرون آمدی، جلوی در خانه به کسی برخورد نکردی؟ عرض کردم. بلی، خداوند مرا فدای شما گرداند. با مردی که جوی در نشسته بود برخورد کردم. فرمود: آن شخص را شناختی؟ گفتم : هوا تاریک بود و نتوانستم او را بشناسم. حضرت فرمود: خود من جلوی در نشسته بودم! گفتم: الله اکبر، پس برای چه به مجلس ما نیامدید تا در صدر مجلس باشید؟ امام صادق علیه السلام فرمود: من می خواستم وارد مجلس شوم، اما دیدم در صدر مجلس، جدم پیامبر و امر المومنین و فاطمه زهرا علیهم السلام حضور دارند. و با ما بر ابا عبدالله الحسین بن علی علیه السلام می گریستند و نوحه و زاری می کردند.

وسائل الشیعه ج 14

مستدرک الوسائل ج 10

ثمرات الاعواد ج 1 ص 16 و منابع النوراء ص17 و احرام محرم ص51

آخرین نظرات

درباره سايت

جهت ارتباط با ما:
09178779307
09385980090

بسمه تعالی
از کلیه هیئات مذهبی شیراز جهت همکاری دعوت بعمل می آید.
جهت ارتباط با ما و ارسال پیامک به ما عدد های زیر را به شماره سامانه سایت مداحان شیراز ارسال نمایید...
30005633563315
مستمع ها شماره 1 ارسال نمایند.
مسئولین هیئت ها شماره 2 ارسال نمایند.
مادحین کلمه ی یا لثارات الحسین را ارسال نمایند.
www.madahanshiraz@vatanmail.ir

پیام های کوتاه

بایگانی

موضوعات

نويسندگان